انکس 19؛ منبع جامع مديريت ايمني صنعت حمل و نقل هوايي:

«انکس 19» مقررات مديريت ايمني را تحکيم مي بخشد که پيشتر در شش انکس ديگر ايکائو آمده است و اکنون به عنوان منبعي جامع و عملي براي مسئوليت هاي مديريت ايمني کشورها و صنعت حمل و نقل هوايي مورد استفاده قرار مي گيرد.
به گزارش روابط عمومي شرکت فرودگاههاي کشور به نقل «ICAO Journal VOL.68 No. 5» در گزارش ارائه شده در اين باره، آمده است که انکس 19 نخستين انکس جديد ايکائو طي 30 سال اخير محسوب مي شود که در 14 نوامبر 2013 برابر با 23 آبان سال 1392کاربردي و قابل اجرا شده است.
در اين گزارش همچنين به تشريح انکس جديد معاهده بين المللي هواپيمايي کشوري (پيمان شيکاگو) و مفاد آن که دليل اصلي معرفي اين انکس بوده، پرداخته شده است. از مفاد اين انکس مي توان به تجديد نظرهايي در نظام نامه و وب سايت مديريت ايمني اشاره کرد.
رويکردهاي نوين مديريت ايمني منجر به شناسايي ريسک هاي ايمني مي شود که بسيار فعالانه توسط قانون گذاران و ارائه دهندگان خدمات حمل و نقل هوايي مورد بررسي قرار مي گيرند. ايکائو با ايجاد انکس جديد مديريت ايمني خود که در آن مفاد دستورالعمل ها و وب سايت تخصصي خود را به روزرساني کرده است، به دنبال ارتقاي قوانين راهبردي و پيشرفت هاي زيرساختي و تأکيد بر اهميت عملکرد کلي ايمني در تمام جنبه هاي عمليات هاي حمل و نقل هوايي است.
دفتر ناوبري هوايي با همکاري تنگاتنگ با کشورها و سازمان هاي بين المللي، توسعه انکس 19 را هماهنگ کرده است که توسط شوراي ايکائو در مارس 2013 به تصويب رسيده است. انکس 19 نخستين انکس جديد ايکائو است که طي 30 سال اخير به تصويب رسيده، در 14 نوامبر 2013  (برابر با 23 آبان سال 1392 کاربردي و قابل اجرا شده است. انکس 19 مقررات مديريت ايمني را تحکيم مي بخشد که پيش از اين در شش انکس ديگر ايکائو آمده است و اکنون به عنوان يک منبع جامع و عملي براي کشورها و صنعت حمل و نقل هوايي مورد استفاده قرار مي گيرد و مسئوليت هاي مديريت ايمني کشور را تحت الشعاع قرار مي دهد.
اليزابت نلم (Elizabeth Gnehm) کارشناس فني و دبير پانل مديريت ايمني، اساس توسعه اين انکس جديد را تشريح کرد. به گفته وي، مديريت ايمني در طول تاريخ به عنوان يک فعاليت اضافي در نظر گرفته شده است، يعني موضوعي که سازمان هاي نظارتي، ايرلاين ها، ارائه دهندگان خدمات ناوبري هوايي يا فرودگاه ها به عنوان يک فعاليت اضافي به آن مي پردازند. در مقابل، جامعه ايمني حمل و نقل هوايي، مديريت ايمني را به عنوان سيستمي که با کار روزانه ادغام شده است، به رسميت مي شناسد.
«نلم» افزود: «از آنجايي که انکس هاي ايکائو مربوط به بخش هاي خاصي هستند، در اين انکس جديد نيز استانداردها و روش هاي توصيه شده مديريت ايمني مربوط به انکس ها و بخش هاي مختلف آنها گنجانده شده است. به عنوان مثال، انکس 6 و انکس 14،  الزامات مديريت ايمني جداگانه اي به ترتيب براي متصديان حمل و نقل هوايي و فرودگاه ها دارند.»
وي ادامه داد: «براي هماهنگي اين الزامات و تسهيل پياده سازي برنامه ايمني دولت و سامانه مديريت ايمني، جامعه ايمني حمل و نقل هوايي به اين نتيجه رسيد که ضروري است انکس جديدي مختص مديريت ايمني ايجاد شود.»
انکس 19 به عنوان مکملي براي برنامه جهاني ايمني حمل و نقل هوايي   ايجاد شده است و با يک نسخه اصلاح شده نظامنامه مديريت ايمني  پشتيباني مي شود.
تئو جيم تانگ، کارشناس مديريت ايمني سازمان هواپيمايي کشوري سنگاپور، اظهار در اينباره گفت : «نسخه سوم نظامنامه مديريت ايمني که در ماه مي 2013 منتشر شده است، مفاد دستورالعمل هاي جديد را براي تسهيل پياده سازي برنامه ايمني دولت و سامانه مديريت ايمني ارائه مي دهد.»
وب سايت مديريت ايمني
در راستاي پيش بيني افزايش قابل توجه حمل و نقل هوايي جهاني طي دهه هاي آتي، ايکائو راه اندازي يک وب سايت جديد مديريت ايمني را با هدف حمايت از بهبود ايمني حمل و نقل هوايي در سراسر جهان اعلام کرده است. اين سايت را مي توان به نشاني www.icao.int/safetymanagementمورد استفاده قرار داد.
تاکنون، برخي از مستندات ايکائو تنها براي کشورها قابل دسترسي بود ولي اکنون با راه اندازي اين وب سايت جديد، سعي شده است که يک پورتال اطلاعاتي در اختيار تمام ذي نفعان علاقه مند قرار بگيرد؛ پورتالي که تمام مسائل ايمني موجود را شامل خواهد شد و به کمک آن مي توان بدون پرداخت هزينه در جهت ارتقاي ايمني در سراسر جهان تلاش کرد و همچنين امکان دسترسي آسان به اطلاعات مربوط به ايمني مهيا شده است.
ژان پير آرنود (Jean-Pierre Arnaud,)کارشناس آژانس ايمني حمل و نقل هوايي اروپا، ضمن تاييد اين اقدام ايکائو براي حمايت توسعه انکس 19 گفت: «هدف ما ايجاد يک جايگاه رسانه اي است که شفاف تر و قابل دسترس براي جهان باشد.»
اين وب سايت منافع ايکائو را در کاربرد اين ابزار رسانه اي به روز شده براي انتشار اطلاعات نشان مي دهد و همچنين براي افزايش آگاهي درباره پورتال از توييتر نيز استفاده مي شود.
مرجع: ICAO Journal VOL.68 No. 5